Jdi na obsah Jdi na menu
 


Letovické polítání 2014

Rok se s rokem sešel a čtvrtý ročník Letovického polítání 2014 odstartovalo úderem desáté hodiny 12.července 2014. Na rozdíl od předchozích dvou ročníku se přes poměrně nepříznivé předpovědí počasí na sobotu hodně vylepšilo, pofukoval lehce větřík a sluníčko nám ukázalo přívětivou tvář.

Pro tento ročník se nám podařilo zvýšit bezpečnost diváků i účinkujících instalací sítí ohraničujících vzletovou a přistávací dráhu od plochy, kde se pohybovali lidé a byly vystaveny modely. Pokud by nějaký model "zbloudil" při přistání, bezpečnostní sítě by jej zachytily nebo jistě výrazně zbrzdily. Dalším efektem bylo také to, že se na ploše vymezené pro letové ukázky pohybovali jen piloti, příp. jejich pomocník.

Dalším výrazným vylepšením v tomto ročníku bylo perfektní a opravdu velmi dobře slyšitelné ozvučení, které pozvedlo úroveň komentovaných vystoupení. Prostě tisícovka wattů ve zvuku byla znát. Za zapůjčení, dovoz , instalaci a obsluhu ozvučení patří mimořádné poděkování Ondrovi Baršovi z Blanska. Kromě ozvučení sebou Ondra přivezl i krásnou obří vlečnou, se kterou předvedl mnoho zkušených vleků.

Bohužel hned první vystoupení bylo hodně nešťastné, neboť jsem několik minut po odstartování své akrobatické Extry o ni přišel vlivem ztráty signálu. Extra byla najednou neovladatelná a setkání se zemí bylo velmi tvrdé, ale zamyšlení se nad příčinami této havárie by byl námět na samostatný článek. Naštěstí celý zbytek dne se při letových ukázkách již nic dalšího nepřihodilo a přihlížející mohli sledovat opravdu velmi pěkná a kvalitní vystoupení modelářů z blízkého i vzdálenějšího okolí.

Za zmínku stojí zcela jistě vystoupení zkušeného modeláře Oldy Češky z Litomyšle, který se tentokráte sebou přivezl maketu historického jednoplošníku BOHEMIE poháněný řadovým dvouválcem ZDZ 80. Tento model s rozpětím 3,3m si oblíbily především děti, protože pokaždé, když odstartoval, tak to pro přítomné nejmenší diváky znamenalo jediné-poohlédnout se, jestli na ploše po Bohemii nezůstalo něco dobrého na zub. Bohemie lítala krásně pomalu, maketově a Olda ji vodil naprosto s přehledem. Jako vždy i tentokrát vznikla Bohemia kompletně v Oldově dílně.

Myslím, že divácky atraktivní byly i modelářské aerovleky, které předváděl již výše zmiňovaný Ondra Barša se svou vlečnou "Flying devil" na motor ZDZ 160,  ovládanou soupravou Jeti DC-16.
Na druhém konci vlečného lanka se postupně vystřídaly větroně Fox MDM-1 Tondy Mašnégla, Sagitta Honzy Musila a moje ASW-27. Všechny větroně v rozpětí 4m, Tondův Fox navíc předvedl klasickou pomalou větroňářskou akrobacii zakončenou nízkým průletem na zádech nad plochou, poté půlvýkrutem a 180 st. zatáčkou zpět nad plochu a hladkým přistáním. Zvláštní způsob přistání! Já s Honzou jsme si polétali trochu té termiky.

Samostatnou kapitolou bylo vystoupení pilotů akrobaticých vrtulníků, kdy přihližející diváci, ale i my "normální" letečtí modeláři jsme v úžasu sledovali, co všechno se dá s těmito stroji zalétat.
Obdivuhodné je to po pilotní, ale i technické stránce, kdy jsou na konstrukci vrtulníku kladeny mimořádné požadavky. Opět jako každý rok se nám vrtulníkáři rozhodli trochu přistřihnout letištní pažit, to když otočili vrtulník rotorem na pár centimetrů od země a vydrželi tak viset nekonečně dlouhé vteřiny.

Krásně maketově lítali se Zlíny Jirka Šimek a Radim Merta, oba z Brna. Prvně jmenovaný se Zlínem 526 na motor MVVS 80, rozpětí 2,7m, váha 12,5kg, zajímavostí jsou změřené rychlosti, minimální 55km/h, letová 100-150km/h, maximální 180km/h. Druhý Zlín 226 , rozpětí 2,9m, váhy taktéž 12,5kg byl postaven z rozsypu stavebnice Modelstudia Tupesy, je osazen motorem MVVS 45 a řízen soupravou Hitec Eclipse.

Po technické stránce, ale i divácky velmi přitažlivé a potleskem oceněné bylo vystoupení Milana Pelíška s již zmiňovanou deltou opatřenou pulsačním motorem startující z rampy pomocí katapultu. Po nastartování motoru nemohl nikdo zůstat na pochybách, že se chystá ke startu naprosto mimořádný stroj, který na budoucích 5minut ovládne nebe nad letištěm. Zvuková kulisa doprovázející let tohoto modelu byla naprosto ohromující, všichni zmlkli, jelikož by se stejně nic neslyšeli a jen tiše pozorovali, jak pilot letoun precizně vede a nakonec v bezmotorovém letu s přehledem přistává téměř k noze. Oceněním mu byl spontánní potlesk přihlížejících diváků.

Obdiv sklidil Ivan Čáni za svou letovou ukázku s akrobatickou Extrou Proteus. Ivan předvedl klasickou akrobacii a ke konci svého letu se nedal ovlivnit lehce uvolněnou bačkorou na podvozkovém kole a bez zaváhání zkušeně přistál. 

Krásných letových ukázek bylo mnoho, omlouvám se všem, které jsem nejmenoval, ale všem děkuji se stejnou intenzitou za předvedené výkony.

Děkuji ještě jednou Ondrovi za super ozvučení a firmě Bustec Production s.r.o. - výroba informačních panelů-kovovýroba, která zapůjčila auto na přepravu této hudební aparatury.

Poděkování patří rovněž Leteckému klubu Letovice za organizátorskou pomoc a hlavně za perfektní občerstvení pro účinkující i diváky, jmenovitě Milanu Roháčovi a oběma Rosťům Sponarům.

Radek