Jdi na obsah Jdi na menu
 


Letovické polítání 2013

Druhou víkendovou sobotu v červenci se uskutečnil již třetí ročník akce Letovické polítání 2013. Akci pořádáme v úzké spolupráci s Leteckým klubem Letovice a s podporou Městského úřadu v Letovicích. Zváni jsou modeláři všech kategorií, kteří mají zájem předvést své modely na stojánce, či v letové ukázce.

Letos se účinkujících i modelů sešlo opravdu hodně. I když bylo meteorology hlášeno poměrně stabilní hezké počasí, dělal nám starosti celý týden trvající silný úporný vítr vanoucí prakticky od brzkého rána až do večera. Naštěstí v sobotu foukal severní vítr o rychlosti „jen“ kolem 5m/s v nárazech maximálně do 7m/s, což umožnilo vzlétnout v podstatě všem kategoriím modelů. Pravdou je, že některé menší modely musely poněkud více zápasit s poryvy Boreova živlu.

Letových ukázek bylo nespočetně a tak se pokusím vyzdvihnout jen ty opravdu nej-zajímavější. V tomto ročníku byly jistě nejzajímavějšími letové ukázky sponzorské firmy JETARROWS. Otec a syn Puklové předvedli nádherné ukázky modelů letadel a vrtulníků poháněných turbínovými spalovacími motory.

Jako první proudový model letadla na letišti v historii odstartoval WILD HORNET pilotovaný Honzou Puklem. Aerodynamicky čistý a precizně provedený celokompozitový cvičný model stíhacího letounu neměl při startu z travnatého povrchu žádné obtíže, během několika málo metrů se odlepil od země a s typickým svištěním se vznesl do vzduchu. S překvapením jsem zjistil, že hluk tohoto modelu byl za letu na velmi přijatelné úrovni a zcela jistě podstatně menši, než u benzínových motorů. Letový projev WILD HORNETU byl velmi příjemný, létal čistě a hladce, přistání na klapkách bylo delší, ale bezpečné a plně pod kontrolou. Jednalo se asi o jednu z nejhezčích letových ukázek.

Dušan Pukl pak předvedl ukázku tzv. STOL letounu (krátký vzlet a přistání) PILATUS TURBO PORTER PC-6. Letoun byl rovněž vybaven turbínovým spalovacím pohonem. Bylo vidět, že použitá turbína neměla s 3,6m a 18kg těžkým letounem žádné výkonnostní problémy a model se pohyboval velmi svižně. Let kolmo nahoru vydržel PILATUS letět několik desítek metrů, než začala rychlost klesat a pilot nám s tímto „drobečkem“ předvedl krásný souvrat. V modelářské praxi se PILATUS často používá jako vlečný model.

Velkým diváckým potleskem a uznáním bylo oceněno i další vystoupení Dušana Pukla s maketou vrtulníku LAMA 315 o váze úctyhodných 19kg poháněného turbínou Jakadofsky a průměru rotoru na model neskutečných 2,5m. LAMA působila ve vzduchu opravdu impozantně.

Pravidelně se našeho setkání zúčastňují i modeláři z Babic n. Svitavou, tentokráte dorazili v silné sestavě v čele s předsedou Honzou Možným. Honza jako vždy předvedl se svým CAPem 232 (2,15m; 7,5kg; DL 50) hezkou letovou ukázku skloubenou v ideálním poměru klasické rychlé přesné akrobacie s prvky 3D obratů, která byla pro přihlížející zcela jistě zážitkem. Dalším Babickým modelářem, který umí vyplavit adrenalin diváků je Petr Čermák, který se soustředil se svou EXTROU 300S (2,25m; 7,1kg; DLA 56) pouze na 3D akrobacii, a to po celou dobu letu, kdy EXTRA neposedně dováděla v krkolomných obratech.

Velmi atraktivní bylo rovněž vystoupení Honzy Ostrého, který předvedl dech beroucí 3D akrobacii s vrtulníkem LOGO 600 na elektrický pohon. Některé předváděné obraty připomínaly rozzuřenou vážku poletující nad hladinou a dorážející na kořist, při poloze vrtulníku vzhůru „nohama“ jsem si zase pomyslel, že jsme tu trávu vlastně ani sekat nemuseli, stačilo si pozvat Honzu, aby rotorem svého vrtulníku trochu zakrátil pažit… V každém případě Honzovi patří obdiv, s jakým mistrovstvím se vypořádal s pilotáží svého vrtulníku, ještě jednou díky.

Společně s Honzou Musilem jsme společně předvedli několik vleků, kdy vlečnou tentokráte suplovala moje EXTRA 330S (2,13; 9kg; MVVS 50) a vlekaným větroněm byla polomaketa ASK-21 (3,2m; 4,5kg). Vzhledem k přebytku výkonu MVVS50 nebyl problém větroně dostat do vzduchu, EXTRA „zabrala“ a během několika metrů bylo ASK-21 nad zemí a rychle následovalo vlečnou.

K vleku se přihlásil i velmi zkušený modelář z Litomyšlského modelářského klubu Robert Gogol se svou velkou polomaketou legendárního větroně PIONÝR (4m; 9kg). Měl sice na pylonu nad křídlem pomocný motor, ale neodolal, aby se alespoň jednou nenechal vyvlekat. Měl jsem trochu obavu, tak velkého a těžkého větroně jsem ještě nevlekal, ale byl jsem překvapen, že stačilo pár metrů rozjezdu, PIONÝR se majestátně vznesl a rozvážně, ale poslušně následoval vlečnou. Přistání PIONÝRA pilotovaného Robertem bylo zážitkem - perfektně zvládnutý manévr.

Z Litomyšlského klubu také dorazil Oldřich Češka se svým nádherným akrobatickým dvouplošníkem SMITH MINIPLANE DSA-1 v měřítku 1:2 (2,5m; 18kg; ZDZ 160), se kterým předvedl impozantní let s mnoha akrobatickými prvky. Bohužel při druhém letu, který byl v první fázi aerovlekem společně s LUŇÁKEM Ivana Čániho, došlo po ukončení aerovleku k havárii modelu a jeho značnému poškození. Během aerovleku došlo také k obtížím, kdy se vlečné lano omotalo kolem křídla Ivanova LUŇÁKA a lano doslova prořízlo pravou brzdící klapku a dále i křídlo až k hlavnímu nosníku. Ivanovi se naštěstí i s takto poškozeným křídlem a celým vlečným lanem zaříznutým v křídle podařilo s přehledem a pod plnou kontrolou přistát. Rozpůlenou brzdící klapku se nám na letišti podařilo velmi brzy najít. Dle Ivanových slov oprava nebude nikterak náročná, protože nebyly poškozeny pevnostní konstrukce letadla. Škoda této události, jelikož jsme všichni mohli zhlédnout akrobatickou sestavu Ivana Čániho zalétnutou s LUŇÁKem a doplněnou kouřovými efekty z dýmovnic umístěných na koncích křídel.

Velkou účastí nás poctili i kamarádi modeláři ze Ždánice, přivezli sebou spoustu krásných modelů a předvedli zajímavé letové ukázky. Vzpomenu na Jiřího Šimka se ZLÍNem 526 (2,6m; 12,5kg; MVVS 80), Bolka Šídla se svou flotilou stíhačů z 2.světové války, Bedřicha Knodla s menší polomaketou PIONÝR (2,1m; 1,5kg), Pavla Pivoňku s DHC-2 Beaverem (2,45m; 8kg, benzín 28).

Na závěr patří poděkování všem účinkujícím a také obětavcům z řad leteckého klubu Letovice, díky jejichž přístupu bylo pro účinkující piloty připraveno perfektní zázemí s občerstvením.

Takže příští rok opět na značkách, tedy na LETOVICKÉM POLÍTÁNÍ 2014!

Radomír Gořula
LMK Letovice
 

 

Náhledy fotografií ze složky Letovické polítání 2013

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář